Black Friday este acea perioada a anului in care vanzarile cresc exponential. Pentru ca a devenit un fenomen care genereaza peste un sfert din profitul obtinut intr-un singur an de un magazin online, promovarea de Black Friday trebuie sa fie sustinuta de un magazin online perfect functional si usor de accesat, astfel incat potentialii clienti sa ajunga mai rapid la produsele de care sunt interesati, iar procesul de achizitie sa fie eficientizat.
Magazine online care au furat startul de Black Friday in Romania
Desi data la care incepe oficial perioada reducerilor este 23 noiembrie, cei mai mari retaileri din Romania au furat startul cu doua saptamani mai devreme. Este vorba despre cele mai mari magazine de electrocasnice, dar si de site-urile care intermediaza vanzarea de bunuri si produse de larg consum la nivelul intregii tari. In cazul tuturor niselor, retailerii inca se asteapta la o crestere ridicata in ceea ce priveste cumparaturile online si traficul generat de frenezia de Black Friday.
De Black Friday, cei mai mari retaileri din Romania monopolizeaza traficul online. Desi concurenta este acerba in domeniile sus-mentionate, nu putem sa nu recunoastem ca este vorba despre un ranking pe criterii etice. Specialistii in marketing pretind ca imaginea brandului este o reflectare a imaginii cumparatorului, astfel ca transparenta si corectitudinea sunt atribute vitale ale unui magazin cu traditie, cum este cazul celor din Romania infiintate chiar si in 1994.
In mod intuitiv, cumparatorii se raporteaza doar la prima pagina cu rezultate, astfel ca vanzarile vor fi obtinute intotdeauna de primele 10 magazine online listate in Google in urma interogarii pe baza de cuvinte cheie. Cum era si evident, primele 3 magazine online cu electrocasnice au avut castig de cauza, urmate de cele nisate pe tehnologie.
Peste 70% dintre cumparaturi au fost efectuate de pe mobil
Din nou, magazinele online au inteles cel mai bine importanta unui site cu design responsive odata cu (re)venirea Black Friday. Ce inseamna acest lucru? Inseamna o triplare a vanzarilor prin eficientizarea procesului de achizitie via mobil. Potrivit unui studiu desfasurat de Webdesk Agency la nivelul clientilor din Bucuresti, peste 70% dintre cumparatori au incheiat procesul de achizitie de pe mobil si alte device-uri conexe, in timp ce doar 30% au incheiat procesul de pe device-uri tip desktop.
Multe dintre campaniile curente care targeteaza dublarea vanzarilor sunt focusate pe experienta facila a cumparatorilor. De aceea, nu mai este un secret pentru nimeni faptul ca multi retaileri adera la reteaua Google Display pentru a plasa anunturi personalizate si relevante pentru interesele diverselor publicuri de clienti. Datele se bazeaza pe vizitele de pe mobil a magazinelor online, surprinse de Black Friday cu ajutorul Google Analytics. Pe baza acestor date a fost semnalat, de asemenea, impactul major al discount-urilor in procesul de achizitie, peste 90% dintre produsele accesate bucurandu-se de preturi cu pana la 60% mai mici decat in timpul anului.
Cuvinte si expresii care au generat cele mai multe lead-uri
Modelul de anul trecut este valabil si in 2018, astfel ca retailerii se pot astepta la un trafic dinamic de Black Friday. Acest trafic este sustinut de volumul de cautari aferent unor cuvinte cheie ca “masina de spalat” (14,800 cautari / luna), “electrocasnice” (2,900 cautari / luna) sau “parfumuri” (9,900 cautari / luna). Din nou, in toate aceste cazuri, peste jumatate din interogari sunt efectuate de pe device-uri mobile sau tablete.
Desi unele magazine online au avut succes de Black Friday, multe nu au obtinut un profit la fel de mare. Motivul in cazul acestora pare sa fie impactul recenziilor asupra brandului. De pilda, desi un magazin online exceleaza la capitolul pozitionare, aflandu-se intr-o pozitie destul de avantajoasa in SERP, recenziile altor cumparatori pot favoriza sau descuraja potentialii cumparatori sa incheie procesul de achizitie in acel magazin online.
De Black Friday, site-urile de delivery, farmaciile si magazinele de agrement au inregistrat cele mai putine vizite. Nu exista nicio explicatie evidenta pentru acest lucru, cu exceptia faptului ca oamenii pot cauta sa maximizeze timpul in marile magazine de retail pentru a fi siguri ca pleaca acasa cu produsele dorite, fara sa mai “vaneze” stocurile din magazinele online. In final, datele despre locatia mobila pot fi utilizate strategic pentru a ajuta retailerii sa se adapteze mai bine la dinamica competitiva pe pietele lor.