Majoritatea site-urilor web sunt construite folosind un Sistem de Administrare a Continutului sau CMS (Content Management System). CMS reprezinta arhitectura unui site web care determina modul in care adaugati si modificati continutul si atasati aplicatiile la un site web creat. Majoritatea sistemelor de gestionare a continutului permit publicarea continutului printr-un design intuitiv atat pentru utilizator, cat si pentru posesorul site-ului web.

Un CMS bun va permite sa adaugati, sa editati si sa actualizati continut fara cunostinte de HTML sau a unui alt limbaj de programare. Majoritatea CMS-urilor utilizeaza o interfata simpla de utilizator sau „tablou de bord”, care arata ca un program de procesare a textelor (de exemplu, Microsoft Word).

Nivelul CMS pe care il utilizati pentru a va crea un site web va determina in mare masura cat de personalizat este site-ul si cat va costa. Ar trebui sa aveti o idee clara a bugetului inainte de a incepe acest proces pentru a va ajuta sa va restrangeti atentia si sa evitati evaluarea optiunilor in afara gamei de preturi. Costul de creare a unui site web poate varia de la cateva sute la cateva mii de lei in cazul unui site cu CMS personalizat construit special pentru afacerea dumneavoastra.

Nivelul 1: Site-uri gratuite. La polul opus, puteti utiliza unele sisteme gratuite de gestionare a continutului. Cele mai cunoscute exemple sunt WordPress si Blogger (detinute de Google). Prin intermediul acestor site-uri, puteti deschide un cont si in cateva minute va puteti crea singur un site web. Alte site-uri web, cum ar fi Go Daddy si Network Solutions ofera pachete low-cost, care includ taxe de gazduire web si instrumente usoare de proiectare a site-ului.

Nivelul 2: Site-uri web personalizate intr-un CMS popular. Urmatorul nivel este un site personalizat conceput pentru un CMS popular. Pentru aceste site-uri, lucrati cu un CMS consacrat (WordPress, de exemplu), dar angajati o firma de web design pentru a crea un aspect personalizat pentru site-ul dumneavoastra. In functie de nivelul de personalizare, specialistul in web design va personaliza o tema existenta in functie de nevoile dumneavoastra sau va proiecta de la zero o tema originala. Un site web personalizat ar putea costa de la sub 3.000 lei la cateva zeci de mii de lei, in functie de numarul de pagini personalizate si de caracteristicile necesare.

Nivelul 3: CMS personalizat. Ultimul si cel mai scump nivel de design web pe care il vom explora in acest ghid este un CMS personalizat. Acesta este un site in care nu doar felul in care arata, ci si modul in care functioneaza sunt complet adaptate afacerii dumneavoastra. Construirea unui CMS personalizat este o investitie considerabila si necesita de obicei angajarea atat a programatorilor cat si a proiectantilor. In mod evident, costurile aferente unui astfel de site sunt cele mai mari comparativ cu variantele propuse mai sus.

Nivelul 1: Site-uri gratuite

creare site
Optiunea cu cele mai mici costuri pentru crearea unui site web accesibil si functional pentru afacerea dumneavoastra este sa alegeti cu un site gratuit („free” sau „Do-It-Yourself”). WordPress si Blogger sunt o optiune ieftina, usor de gestionat. Acestea va permit sa creati un nou site web fara a contracta servicii de design web si fara cunostinte de HTML sau de un alt limbaj de programare. Pentru a lansa un site web, selectati pur si simplu unul dintre numeroasele teme ale site-ului, reglati setarile si incepeti sa adaugati continut printr-o interfata usor de utilizat.

WordPress si Blogger au cateva avantaje majore:

  • Pret scazut. Site-urile DIY incep de obicei de la cateva zeci de lei pe luna, fara taxe de configurare. Aceste preturi pot creste pe baza functiilor suplimentare adaugate site-ului;
  • Usor de gestionat. Site-urile create in platformele sus-mentionate ofera o solutie integrala pentru design web. Taxa lunara include, de obicei, gazduirea site-ului web, inregistrarea domeniului, sabloane de site-uri gratuite si conturi de e-mail. Acest lucru este convenabil, deoarece puteti gestiona toate aceste functii intr-un singur loc, fara sa lucrati cu mai multi furnizori si sa platiti facturi multiple;
  • Usor de folosit. Site-urile create in WordPress si Blogger sunt usor de utilizat chiar daca nu cunoasteti HTML sau alt limbaj de programare. Site-urile DIY sunt de obicei usor de navigat si foarte usor de utilizat. Clientii pot adauga si actualiza continut printr-un tablou de bord care seamana cu un procesor de texte. Clientii au, de asemenea, capacitatea de a selecta sau modifica cu usurinta sablonul site-ului, care stabileste aspectul general al designului site-ului;
  • Functii suplimentare ieftine. Desi majoritatea functiilor de care aveti nevoie vor fi incluse in rata lunara a pachetului selectat, este posibil ca unele functii sa nu fie incluse. Functii suplimentare, precum software de optimizare a motoarelor de cautare (SEO), conturi de e-mail suplimentare, integrarea sistemului Customer Relationship Management (CRM) pot fi adaugate pentru costuri suplimentare sau prin achizitionarea unui pachet mai mare.

Dezavantajele unui site web creat de dumneavoastra sunt cele la care v-ati putea astepta. Aceste site-uri web nu au originalitatea si functiile personalizate pe care le obtineti cu un site web creat de o agentie.

Nivelul 2: Site-uri web personalizate intr-un CMS popular

In situatia in care dispuneti de un buget de cateva mii de lei, puteti crea un site web personalizat intr-un sistem popular de CMS. Agentia de web design va crea site-uri cu un CMS consacrat, dar va crea un aspect personalizat pentru site-ul dumneavoastra.

Majoritatea sistemelor de gestionare a continutului, cum ar fi WordPress si Drupal, de exemplu, ofera teme gratuite sau premium pentru site-uri web. In aceasta gama de preturi, puteti contracta o agentie de create site web si web design sa personalizeze o tema existenta bazata pe aspectul si senzatia dorita – incluzand stilurile, culorile, logo-ul si alte detalii dorite. In unele cazuri, in functie de nivelul de personalizare, specialistul in web design poate proiecta de la zero o tema originala, in detrimentul personalizarii unei teme existente.

Fiecare tema CMS – indiferent daca este o tema existenta gratuita / premium sau o tema originala doar pentru afacerea dumneavoastra – va include machete pentru mai multe pagini diferite. Acestea sunt cunoscute sub numele de “sabloane de pagina”. Exista de obicei cinci sau sase sabloane de pagini standard care vin cu o tema CMS:

  • Template pentru Homepage;
  • Template pentru paginile „Despre noi”, „Servicii” etc.;
  • Template pentru pagina de contact;
  • Template pentru blog;
  • Template pentru postarile din blog;
  • Template pentru arhiva paginilor.

Pretul unui proiect de web design va varia in functie de cate dintre aceste sabloane de pagina sunt personalizate si de gradul de personalizare.

In cel mai mic pret este inclusa o tema existenta cu o pagina de pornire personalizata. Celelalte sabloane de pagini vor primi doar mici modificari de la tema initiala, astfel incat culorile si fonturile sa se potriveasca cu pagina principala personalizata.

Pentru ceva mai multi bani, va puteti astepta la o tema existenta cu o pagina de pornire personalizata, plus doua – cinci sabloane suplimentare de pagina personalizate.

La un buget ce depaseste cateva mii de lei, discutam despre un site cu o tema existenta, o pagina de pornire personalizata, plus sase sau mai multe sabloane de pagina personalizate, inclusiv mai multe sabloane de pagini de nivel superior personalizate.

Mai departe, in functie de nivelul de personalizare necesar, agentia de web design poate prelua o tema existenta realizand personalizari extinse pentru a raspunde nevoilor dumneavoastra de business sau poate crea o tema complet originala pentru afacerea dumneavoastra.

Exista si site-uri ce pot costa peste 2.000 de Euro, care contin o pagina de pornire complet personalizata si, de obicei, pana la sapte sabloane suplimentare de pagina, concepute pentru a raspunde nevoilor mai avansate ale site-ului. Functii suplimentare, cum ar fi galerii de imagini, grafica personalizata si integrare in social media pot fi incluse in acest interval de pret.

Nivelul 3: CMS personalizat

In topul site-urilor se afla cele create cu un CMS personalizat special pentru afacerea sau organizatia dumneavoastra, eliminand din start optiunea prelucrarii unui CMS existent. Aceasta permite integrarea unor functionalitati specifice de care va beneficia afacerea dumneavoastra.

In partea frontala, designul site-ului dumneavoastra web va avea functionalitati extinse si multe modele unice de sabloane de pagini. In unele cazuri, se asigura gratuit mentenanta site pentru siguranta deplina a platformei.

Iata o selectie a functiilor ce pot fi incluse intr-un site cu un CMS personalizat. Unele dintre aceste caracteristici sunt disponibile pentru site-uri de nivel 1 sau nivel 2, dar toate sunt de obicei incluse cu pachete de nivel 3:

Unele avantaje ale utilizarii unui CMS complet personalizat includ posibilitatea de a integra site-ul web in celelalte sisteme pe care organizatia le foloseste: contabilitate, inventar, salarizare, CRM etc. Si site-urile CMS personalizate sunt de obicei mai sigure decat folosind sisteme CMS populare, deoarece codul site-ului nu este usor disponibil pentru hackeri.

Dezavantajul, insa, este acela ca va fi greu sa reveniti la designul initial. Este posibil ca dumneavoastra si angajatii companiei sa fiti nevoiti sa invatati sistemul personalizat si sa instruiti personalul care lucreaza cu acest site in viitor. Poate fi dificil sa va preluati datele dintr-un site personalizat si in alt program in viitor. Si cel mai probabil va trebui sa platiti pentru revizii si functii noi pe masura ce il extindeti.

Daca nu aveti nevoie sa dezvoltati functii CMS personalizate, este mai bine sa proiectati o tema originala de inalta performanta pentru un CMS existent, care va fi mai usor si mai rapid de dezvoltat, lansat si invatat. Bugetul suplimentar poate fi utilizat pentru a imbunatati vizibilitatea site-ului dumneavoastra web si pentru a conduce traficul prin marketing online, optimizarea site-ului in motorul de cautare sau Social Media Marketing.