Termenul de “ghostwriter” provine din sfera PR-ului, desemnand adesea o persoana care transmite mesajele in numele unei persoane publice (de cele mai multe ori, se refera la comunicarea de pe retelele sociale), insa de curand a fost adoptat si de marketeri. In ambele segmente, un ghostwriter are acelasi scop: sa comunice sau sa lanseze un mesaj cu potential de a vinde / promova cu un ton al vocii si o personalitate adaptate contextului / persoanei in numele careia comunica.

Abordarea unui ghostwriter pentru copy & content cat mai catchy

Experienta de a scrie pe blog, continutul optimizat din diverse site-ului si alte materiale pentru clienti pot clarificat si extinde abilitatile pentru copywriting ca o forma de ghostwriting. Pentru a face mai usor de inteles in ce consta activitatea unui ghoswriter, iata ce trebuie sa faca si ce sa NU faca acesta pentru a livra mesaje credibile si atractive:

Nu este vorba de tine

Esti genul de persoana care iubeste sa-si asocieze numele cu proiectele si sa-si puna amprenta personala pe tot ceea ce fac? Daca este asa, cu siguranta nu sunteti compatibili cu ceea ce presupune activitatea unui ghostwriter. In calitate de copywriter sau creator de continut, trebuie sa va amintiti sa tratati cu discretie orice material pe care il elaborati. Din pacate, expunerea excesiva nu ii este prielnica unui ghostwriter. Incercati sa atrageti atentia asupra subiectului despre care scrieti, nu asupra scriitorului (aka “voi”).

Poate fi o schimbare de mentalitate semnificativa care va face sa iesiti din zona de confort. Scopul este de a furniza informatii rapid, concis si intr-un mod convingator, fara a fi vazute sau observate persoanele care se afla in spatele mesajului. Prin aceasta trebuie sa intelegeti ca orice tip de continut elaborat este intotdeauna subordonat nevoilor clientului sau altor instructiuni care transmise de acesta. Exista o anumita flexibilitate, desigur, dar fiecare decizie trebuie sa fie filtrata prin acea lentila, pentru a fi capabili sa livrati un continut eficient.

Ghostwriter pe blog

Desigur, nu trebuie sa dispareti complet din scena continutului online. Scopul real al oricarui copywriter este sa-i faca pe toti sa creada ca sunt altcineva. In timp ce ar putea parea prea mult sa se gandeasca la copywriting ca la ghostwriting, caracterizarea nu este tot atat de departe de baza.

Atunci cand scrieti pentru un client, obiectivul principal este de a capta (sau de a crea) vocea lor distinctiva. Cuvintele voastre trebuie sa fie indisolubile de cuvintele lor. Acesta este adesea unul dintre cele mai grele aspecte ale jobului de copywriter (ghostwriter). Exista un limbaj si un ton distinctive care ruleaza prin fiecare industrie si depinde de tine cum vei putea surprinde acea voce in scris.

Din fericire, acest lucru nu este adesea atat de dificil pe cat pare. Atunci cand luati contact cu un nou client, de obicei, cititi deja destul de multe continuturi specifice industriei pentru a obtine rapid toate detaliile tehnice relevante despre piata clientului. O mare parte din acest material va fi scris in stilul si formatul cunoscute de industrie. Acordati atentie stimularii si transformarilor expresiei. Cautati cat de mult se pliaza aceasta personalitate pe un jargon tehnic sau daca exista loc pentru umor sau anecdote. Modul in care este scris acest continut este la fel de important pentru cercetarea voastra, la fel ca informatiile pe care le transmite.

In acelasi timp, trebuie sa fiti gata sa va adaptati pe un alt stil daca acesta este ceea ce isi doreste un anumit client.

O companie de productie industriala, de exemplu, ar putea necesita, in mod normal, un stil de scriere foarte tehnic, formal, dar daca aceasta companie este condusa de un board de excentrici care doresc sa se diferentieze printr-o personalitate unica in marketing, trebuie sa gasesti o modalitate de a face acest obiectiv functional.

… dar nu fi robot!ghostwriter

Atunci sunteti gata sa incepeti sa scrieti pentru un client, este foarte usor sa cadeti in capcana copierii capcanelor si jargonului industriei lor si sa reluati foarte mult continut gresit care suna bine la prima vedere, dar nu prea are multa substanta. Este posibil ca persoana obisnuita sa nu poata identifica cu exactitate ce este in neregula cu acel continut, dar vor avea fie impresia ca ceva nu este corect, fie vor uita imediat dupa ce l-au citit. In schimb, un copywriter sau o persoana din industrie, pe de alta parte, va sti imediat daca un ghostwriter stie sau nu despre ce scrie.

Ati citit, probabil, foarte mult continut: comunicate de presa care nu transmit un mesaj concret, un articol de blog care nu pare sa ajunga la esenta, fiind doar o prestatie excelenta de storytelling, sau pagini web greu de parcurs. In cazul tuturor acestora exista exista erori de copywriting. Unele companii nu acorda multa valoare cuvantului scris, considerand ca scrisul este ceva ce oricine poate face (total fals!), spre deosebire de sarcinile tehnice aferente fisei postului unui inginer, de pilda. Sfarsesc prin a solicita unui angajat ce are cu totul alte atributii sa se ocupe de blogul lor sau gasesc un copywriter amator care in final va livra texte putin credibile si, evident, greu de parcurs si inteles.

In calitate de copywriter, aveti o responsabilitate de a fi interesant. Nu este cu adevarat in descrierea postului vostru, dar scrierea de continut care atrage atentia oamenilor si ii indruma sa actioneze este task-ul principal. Si niciodata nu ii vei convinge sa faca acest lucru daca tot ceea ce scrii suna fortat. Contentul tau are nevoie de viata si de personalitate, ceea ce face ca oamenii sa vrea sa afle mai multe despre autor si despre afacerea companiei despre care / in numele careia redactezi continutul.