Specialistii in PPC si SEO se pot gandi ca noile reglementari GDPR nu le vor afecta activitatea, iar algoritmii Google.ro nu se vor modifica in niciun fel dupa reconfigurarea politicii cookie-urilor. Totusi, situatia nu este atat de zen pe cat ne-am dori, un procentaj rezonabil de ingrijorare fiind indicat ca marja de siguranta de cei mai experimentati marketeri.

Odata cu introducerea Regulamentului general privind protectia datelor (GDPR), specialistii in marketing afiliat a caror activitate viza tarile din Uniunea Europeana (UE) au experimentat o scadere a performantei campaniilor lor. Avand in vedere limitarile tehnice si de confidentialitate existente inaintea GDPR, este posibil ca unii marketeri sa fi resimtit ca isi desfasoara activitatea cu responsabilitatea profitarii de pe urma comportamentului de consum al utilizatorilor. Acum, cei care se implica in campanii de afiliere sau activeaza in domeniul retail pe teritoriul UE, indiferent de natura afacerii, se vor confrunta cu un grad mai extins de restrictii in ceea ce priveste prelucrarea datelor personale ale utilizatorilor care le acceseaza website-urile.

GDPR impune ca acele campanii de marketing care targeteaza utilizatori ai UE sa solicite consimtamantul acordat in mod liber pentru a urmari datele personale ale acelor persoane. Acestea includ cookie-urile, adresele IP, adresele de e-mail si, da, urmarirea conversiilor.

Care este impactul GDPR in marketing?

In unele cazuri, companiile au constatat ca doar 20 – 40% din traficul total al site-ului a prezentat potential de conversie. Cu alte cuvinte, doar 20 – 40% din conversiile si veniturile generate de aceste campanii sunt datorate bugetului investit in promovare.

Reglementarile GDPR garanteaza pentru traficul site-urilor din UE: A sau F?

Desi este posibil ca, din punct de vedere tehnic, utilizatorul sa fie asaltat cu mesaje de avertizare atunci cand viziteaza un site web din UE, nu exista un mod clar prin care sa se indice faptul ca toti vizitatorii din UE vad o solicitare de inscriere obligatorie, in special daca un utilizator le falsifica IP-ul. Desi marketerii pot utiliza algoritmii geografici inainte de a livra o campanie de marketing pentru un client din UE, nu exista niciun mod prin care se poate afla daca exista un cetatean al UE care viziteaza respectivul website dintr-un hotel din alta tara. Din pacate, in acest moment, legea este scrisa atat de generalist incat nu este inca sigur daca acest tip de segmentare a traficului ar fi penalizat.

GDPR stimuleaza o regresie a datelor personale, nu a ideilor inovatoare de marketing

Specialistii in marketing ar putea sa invete un lucru nou dupa schimbarile care au precedat scandalul Cambridge Analytica. Noutatea consta in faptul ca acestia vor trebui sa fie creativi in modul in care cuantifica rezultatele, deoarece, in multe cazuri, pot fi directionati in cel mai bun caz. Desi este mai usor sa fim impactati de dezavantajele evidente ale GDPR, unii veterani din industrie vad oportunitatea in ceea ce unii numesc „cea mai mare regresie tehnologica” a anului 2018.

Politici de confidentialitate sporite de catre marii jucatori din industria IT

Apple se preocupa de intimitatea utilizatorilor si si-a consolidat pozitia in ceea ce priveste stocarea datelor personale si, implicit, urmarirea preferintelor utilizatorilor sai. Exista, de altfel, voci care sustin ca motorul de cautare Google va deveni mai strict in ceea ce priveste politica de stocare a datelor de catre Android. In cateva ore dupa ce reglementarile GDPR au fost implementate, Google si Facebook s-au confruntat cu procese aproape imediate pentru ca nu ar fi afisat notificarea impusa de UE.

Licitatii care stimuleaza competitivitatea intre tarile UE si colosii mondiali

In cazul in care comerciantii bazati pe performanta transfera valuta pe baza unor reglementari stricte ale UE, acest lucru ar putea insemna o crestere a competitivitatii in cadrul licitatiilor si, in consecinta, a preturilor. Cu sau fara lege, GDPR poate reinitializa asteptarile intre prevederile drepturilor de confidentialitate si utilizatorii (consumatorii) din afara UE. Regulamentul general privind protectia datelor este inca in faza incipienta ca un set real de reglementari. Persoanele care se ocupa cu protectia datelor, comerciantii si brandurile mari sunt, deopotriva, siguri ca vor stopa impactul real al GDPR.

Acestea fiind spuse, oricine considera ca reglementarile GDPR se rezuma doar la entitatile europene ar putea sa se insele. Brandurile care activeaza la nivel mondial, comerciantii si consumatorii pot vedea corect recalibrarile privind momentul, modul si locul unde sunt colectate si utilizate datele pentru marketing. Realitatea este ca vedem doar o discutie (dificila, frustranta, sanatoasa dar si importanta) care va stabili probabil noi conditii prin care opereaza specialistii in online marketing.